Η υπηρεσία που έστειλε ανθρώπους στο φεγγάρι χαρακτηρίζει «επικίνδυνο» το σύστημα Autopilot της Tesla.

Από τότε που έγινε το θανατηφόρο ατύχημα με το Tesla Model S που λειτουργούσε στο πρόγραμμα Autopilot, το ημιαυτόνομο σύστημα τελεί υπό εξέταση από κάθε πλευρά.

Η NHTSA, η υπηρεσία ασφάλειας εθνικών οδών των ΗΠΑ, αναλύει ακόμα το ατύχημα προσπαθώντας να βρει ποιος ευθύνεται, όμως και άλλοι φορείς έχουν εκφράσει ανησυχίες για την πρώιμη εφαρμογή του Autopilot.

Πέρα από πολλά ΜΜΕ που αμφισβήτησαν την απόφαση της Tesla να διαθέσει το σύστημα τόσο νωρίς στην αγορά, υπάρχουν και άλλες φωνές με πολύ μεγαλύτερο ειδικό βάρος από αυτές των δημοσιογράφων. Με πρώτη ανάμεσά τους τη NASA, τη Βορειοαμερικανική Υπηρεσία του Διαστήματος, που επί σειρά ετών έχει κάνει πειράματα πάνω στις ψυχολογικές επιδράσεις του αυτοματισμού σε ανθρώπους και έχει βαθιά γνώση του θέματος.

Οι έρευνες αυτές αφορούσαν στην αεροπορία, όμως ισχύουν τώρα και για τα αυτοκίνητα. Όπως είπε ο Stephen Casner, ερευνητής ψυχολόγος του Τμήματος Ενσωμάτωσης Ανθρώπων σε Συστήματα της NASA, στο περιοδικό Scientific American, «τα αυτοκίνητα του 2017 είναι ανάλογα των αεροσκαφών του 1983». Και παρότι τα αυτοκίνητα δεν πετούν, κρίνοντας από το επίπεδο αυτοματισμού θα πρέπει να συμφωνήσουμε μαζί του.

Ο κορυφαίος ερευνητής λέει ότι το βασικό θέμα με τα ημιαυτόνομα συστήματα σε αυτοκίνητα είναι ο χρόνος μέσα στον οποίο καλείται ο άνθρωπος χειριστής να αναλάβει ξανά τον έλεγχο του οχήματος. Το γεγονός ότι αυτή η ανάγκη μπορεί να προκύψει ανά πάσα στιγμή, σημαίνει ότι ο οδηγός πρέπει να είναι διαρκώς σε εγρήγορση – κάτι που οι έρευνες έχουν δείξει ότι είναι εντελώς αδύνατο.

Ο Elon Musk (το αφεντικό της Tesla) υπερασπίζεται το σύστημα Autopilot λέγοντας συνεχώς ότι είναι παρόμοιο με αυτά που χρησιμοποιούνται σε αεροπλάνα – εξ ου και το όνομα. Ο δρ. Casner διαφωνεί, λέγοντας ότι στην αεροπορία ο πιλότος ανακτά με την ησυχία του τον έλεγχο, ενώ το σύστημα Tesla Autopilot μπορεί να απαιτήσει από τον οδηγό να αναλάβει τον έλεγχο σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο.

Η ειρωνεία είναι ότι, όσο καλύτερο είναι το σύστημα αυτοματισμού, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να αφαιρεθεί ο οδηγός, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο κίνδυνος ατυχήματος αν συμβεί κάτι απρόοπτο.

Οι πληροφορίες αυτές από μια πολύ έγκυρη πηγή δείχνουν ότι ο καλύτερος τρόπος προσέγγισης της αυτόνομης οδήγησης είναι να περιμένει κανείς μέχρι να εμφανιστεί ένα σύστημα ικανό να παράσχει αυτονομία Επιπέδου 4 – δηλαδή ένα αυτοκίνητο που να μπορεί να κινηθεί από ένα σημείο σε άλλο εντελώς χωρίς βοήθεια και παρέμβαση. Αυτός είναι ο δρόμος που έχει επιλεγεί από την Google, για παράδειγμα, όπως και από αυτοκινητοβιομηχανίες σαν τη Volvo, που μέχρι τότε απλά λανσάρουν μεμονωμένα συστήματα βοήθειας του οδηγού.